blog

Wanneer je een product koopt heb je als consument bepaalde rechten die je beschermen. Je hebt vast wel eens meegemaakt dat je een product hebt gekocht dat niet goed functioneert of na slechts enkele keren gebruik de geest geeft. Met een beetje geluk denkt de verkopende partij met je mee en wordt een oplossing gevonden waar je tevreden mee bent. Ze repareren het product, sturen een vervangend artikel op of compenseren je op andere wijze waar jij mee akkoord gaat. Maar nog te vaak zien we dat verkopers niet of nauwelijks mee willen werken. Is dat rechtmatig of heb je als consument recht op een kosteloze reparatie of andere vergoeding?

 

Non-conform product

Voordat we ons ook maar enigszins verdiepen in de mogelijke oplossingen, is het goed om eerst naar een belangrijke hoofdregel te kijken: non-conformiteit. Deze regel houdt in dat een verkoper verplicht is om een product te leveren dat in materiaal opzicht aan de overeenkomst beantwoord. Simpel gezegd: het product moet voldoen aan de verwachtingen die je redelijkerwijs mag hebben. Dit is per product anders en hangt in sommige gevallen ook af van de interpretatie van beide partijen. Als consument ben je echter beter beschermd dan je misschien zou denken.

 

Product niet naar verwachting

Als je een product hebt gekocht dat niet naar verwachting functioneert of zelfs helemaal niet functioneert heb je in beginsel recht op een kosteloze reparatie of kosteloze vervanging. Als de verkopende partij dit weigert heb je het recht om de koopovereenkomst te ontbinden en je geld terug te vragen. De macht om deze handeling uit te voeren ligt echter bij de verkopende partij en dat maakt het een lastig verhaal. Deze zal namelijk proberen om je wijs te maken dat je dit recht niet hebt. Het kan dan een uitdraaien op een vervelend kat-en-muisspel waar je als consument veel tijd en energie aan kwijt bent.

 

Hoe verder?

Wanneer je als consument zeker bent van je gelijk is het frustrerend als de verkoper je verzoeken blijft weigeren. Wanneer je er niet samen uit kunt komen is het verstandig om te kijken naar eventuele vervolgstappen. Schakel de hulp in van Advocatenkantoor Phea om juridische bijstand te krijgen wanneer je een impasse met de verkoper hebt bereikt. Zij kunnen je meer vertellen over je rechten en adviseren je over de mogelijkheden.

Heb ik als consument recht op kosteloze reparatie?

gallery/pexels-photo-507020